5 rzeczy które możesz zrobić, by przełamać swój lęk wysokości

Autor: Adam z Nasze Spadochrony

31 sierpnia 2018

Skoki spadochronowe nie są dla ciebie bo boisz nie wysokości? Nigdy nie mów nigdy! Lęk wysokości jest jednym z najpowszechniejszych lęków, jakie można spotkać. Akrofobia — bo tak nazywa lęk przed lataniem, pochodzi z języka greckiego od słowa „acron” oznaczającego „wysokość”. Poza uczuciem dyskomfortu w niektórych sytuacjach lęk wysokości może sprawić, że ominą nas w życiu pewne atrakcje. Czy jest coś, co możesz zrobić, by pokonać swój lęk wysokości?

 

Poznaj swój limit

Pomiędzy ekscytacją i strachem istnieje cienka granica. Dlatego, kiedy jedziesz rollercoasterem, czasem sam już nie wiesz, czy jesteś bardzo podekscytowany, czy już się boisz. Poprzez zbliżanie się do tej granicy, można ją przesuwać coraz dalej. Czy zadałeś sobie kiedyś pytanie, jaki jest Twój limit? Niektóre osoby cierpiące na Akrofobię, mają lęk nawet przed wysokimi schodami ruchomymi, przekraczaniem mostów lub wychodzeniem na balkon. Inne czują dopiero lęk, gdy ktoś proponuje im skoki spadochronowe. Określ jasno jaka wysokość zaczyna Cię stresować. Poznając swój limit, możesz w kontrolowany sposób się z nim zmierzyć.

 

Krok po kroku

Odnajdź sytuację, w której czujesz lęk wysokości, ale w której wiesz, że jesteś bezpieczny. Nie pchaj się od razu na wysokość, która cię przeraża. Boisz się wyjść na balkon i oprzeć bezpiecznie o balustradę na 2-gim piętrze? Nie? A na 3-cim? Gdy znajdziesz się w sytuacji, w której czujesz niewielki lęk wysokości, będzie to idealny moment na walkę z Twoim strachem. Jeżeli znajdziesz się np. na wysokim dla ciebie piętrze, na którym jest przeszklona balustrada, wyjdź na niego i podejdź do balustrady. Nie wychylaj się lub nie rób nic nierozważnego czy ryzykownego, ale po prostu postaraj się małymi krokami zrelaksować i przyzwyczaić do wysokości. Pomyśl o tym, że nic ci nie zagraża poprzez stanie na balkonie, możne nawet spójrz w dół? Pamiętaj. Jesteś bezpieczny, a Twój organizm stara się jedynie ostrzec Cię przed wysokością, nic innego.

 

Zdaj sobie sprawę z bezpieczeństwa

Pomyśl o swoim strachu jak o dziecku, które boi się plastikowego dinozaura i płacze w obawie o swoje bezpieczeństwo. Tłumacz sobie i wymieniaj w myślach to, jak bezpieczny jesteś w rzeczywistości. Skupiaj się na POZYTYWACH – np. zauważ, jak solidnie wykonany jest balkon, na którym jesteś. Jeżeli bierzesz udział w skoku na bungee lub zaraz ma rozpocząć się Twój tandemowy skok spadochronowy, skup się na tym, jak mocno zamocowana jest Twoja uprząż, lub jak duże doświadczenie posiada twój instruktor do skoków tandemowych. Niech te uczucia wtopią się w twoją podświadomość, gdzie pomogą ci przemienić lęk w ekscytację, gdy poczujesz, że Twoje serce zacznie już bić mocno w piersi. Unikaj i blokuj NEGATYWNE myśli, które z jakiegoś powodu zawsze są kuszące do rozgrzebywania i rozmyślania – nic dobrego z tego nie przychodzi.

 

Oddychaj!

Stresujące sytuacje, często sprawiają, że ludzie zapominają oddychać, co w negatywny sposób oddziałuje na Twoje ciało. Miękkie kolana? Zawroty głowy? Bardziej niż Ci się to wydaje, może być to oznaką braku tlenu niż samego strachu. Brak tlenu w sytuacji stresowej to dodawanie „oliwy do ognia”, dlatego, jeżeli znajdziesz się w sytuacji, w której odczujesz lęk przed wysokością, skup się i zacznij brać głębokie i regularne wdechy i wydechy.

 

Daj sobie czas

Tandemowy skok spadochronowy może trwać 10 minut, skok na bungee kilka sekund, ale pokonanie swojego lęku, mimo że możliwe – potrwa długo. Nie rezygnuj z walki, tylko dlatego, że raz spróbowałeś i nie udało Ci się uspokoić. Pamiętaj, że pokonanie lęków osiąga się serią małych, konsekwentnych kroków, a nie jednym szalonym skokiem.

 

Strach przed wysokościami jest nie tylko powszechny, ale i przydatny dla gatunku ludzkiego, z tego powodu prawie każdy człowiek „cierpi” na Akrofobię w co najmniej łagodnej formie. Naukowcy są dość pewni, że akrofobia jest cechą ewolucyjną, która odsuwa nasze delikatne ludzkie ciała od stromych spadków i innych wysokich szczytów. Dlatego nawet małe dzieci wyrażają instynktowny lęk przed wysokich miejsc.

samolot